Sunday, February 13, 2011

Chelsea kecewa kerana melepaskan Christian Eriksen

Nama Christian Eriksen mungkin tidak pernah kita dengar sebelum ini tetapi selepas pertemuan perlawanan persahabatan antarabangsa antara Denmark dan England minggu lepas namanya menjadi sebutan dan mendapat pujian daripada ramai pihak.

Pengurus England, Sven Goran Eriksson sendiri terkejut dengan impak yang dihasilkan oleh pemain remaja Ajax Amsterdam ini semasa perlawanan tersebut dimana dia terpaksa mengubah taktik permainan England pada separuh masa kedua hanya kerana mahu menyerap impak pemain ini. hasilnya England berjaya memenangi perlawanan tersebut dengan jaringan 2-1.

Dari satu sumber, gaya permainan Christian Erikson kini menjadi perhatian kelab-kelab terkemuka England termasuk Liverpool, Arsenal da Tottenham. Untuk menguatkan lagi tarikan ini ada sumber memberi komen, "Semasa berumur 17 tahun, pemain-pemain seperti Jari Litmanen dan Dennis Bergkamp tidak pernah mendapat perhatian kelab terkemuka seperti Barcelona, tetapi kini Barcelona sudah memberi perhatian untuk memancing pemain ini".

Apa yang menariknya dengan Christian Erikson ialah semasa berumur 15 tahun dia adalah peserta akedemi bolasepak Chelsea tetapi digugurkan kerana gagal menunjukkan prestasi yang baik. Dia diberi peluang untuk mendapatkan kontrak bersama AC Milan dan Barcelona tetapi akhirnya mengikat kontrak pada usia 18 tahun dengan Ajax armsterdam sehingga 2014.

No comments:

Post a Comment