Tuesday, October 30, 2012

Senarai FIFA Ballon d'Or 2012 didedahkan.

Bertradisi dari tahun-tahun terdahulu, pada hari ini FIFA telah mendedahkan senarai 23 pemain yang berkemungkinan dianugerahkan gelaran Pemain Terbaik Dunia 2012. Senarai ini mengambil kira kemampuan dan sumbangan pemain terpilih berdasarkan pada persembahan mereka di musim yang lalu. Senarai pendek ini akan dihalusi lagi pada 29 November nanti kepada hanya tiga pemain sahaja yang akan diundi untuk mendapat gelaran Pemain Terbaik Dunia Pada 2012.

Berikut adalah Senarai 23 pemain yang dikeluarkan oleh FIFA pada hari ini.

Sergio Aguero (Man City), Xabi Alonso (Real Madrid), Mario Balotelli (Man City), Karim Benzema (Real Madrid), Gianluigi Buffon (Juventus), Sergio Busquets (Barcelona), Iker Casillas (Real Madrid), Didier Drogba (Chelsea/Shanghai Shenhua), Radamel Falcao (Atletico Madrid), Zlatan Ibrahimovic (Milan/PSG), Andres Iniesta (Barcelona), Lionel Messi (Barcelona), Manuel Neuer (Bayern), Neymar (Santos) Mesut Ozil (Real Madrid), Gerard Pique (Barcelona), Andrea Pirlo (Juventus), Sergio Ramos (Real Madrid), Cristiano Ronaldo (Real Madrid), Wayne Rooney (Man Utd), Yaya Toure (Man City), Robin van Persie (Arsenal/Man Utd) Xavi (Barcelona).

Berdasar pada persembahan musim lalu Cristiano Ronaldo dan Lionel Messi dikatakan mempunyai harapan yang cerah untuk berada pada pilihan 3 terbaik.

Senarai pemenang pada musim 2011.

  1. Lionel Messi (Argentina/Barcelona)   47.88%
  2. Cristiano Ronaldo (Portugal/Real Mdrid)  21.60%
  3. Xavi Alonso (Spain/Barcelona)  9.23%

No comments:

Post a Comment