Wednesday, January 19, 2011

David Gill mahu MU beri penumpuan terhadap bakat akademi tempatan

Ketua Eksekutif Manchester United David Gill melihatkan suatu hari nanti skuad utama mereka akan dipenuhi oleh pemain luar.

Dia berkata sekiranya kelab itu tidak memberi tumpuan lagi kepada landasan asal mereka untuk meneruskan usaha untuk memajukan pemain remaja tempatan mereka tidak lagi akan melihat pemain-pemain yang berbakat seperti Ryan Giggs, Paul Scholes dan Gary Neville lahir daripada akademi mereka.

Pembangunan di peringkat akar umbi amat penting kerana apabila kebanyakkan pemain-pemain veteran mengundurkan diri, mereka akan digantikan oleh pemain-pemain remaja yang berkaliber dilahirkan oleh akademi itu sendiri dan memahami apakah yang perlu dilakukan oleh mereka sebagai pemain Manchester United.

Ini adalah proses yang biasa dilihat dan kini ia sudah berlaku di liga Jerman dimana kebanyakkan pemain-pemain bintang mereka sudah selesa mengundurkan diri dan seterusnya diganti oleh pemain-pemain baru yang berbakat dan juga menarik perhatian kelab-kelab gergasi diluar Jerman untuk mendapatkan mereka.

David Gill juga menambah pengurus mereka Sir Alex Furgeson yang berpengalaman luas sememangnya sudah masak dengan perkara ini dan harus melakukan sesuatu untuk pembangunan kelab di masa hadapan.

Baru-baru ini juga sistem pembangunan dan sistem liga England telah dibandingkan dengan negara Sepanyol. Sepp Blater dengan terang-terangan memberitahu bahawa sistem di England adalah lebih buruk jika dibandingkan dengan Sepanyol.

No comments:

Post a Comment