Monday, November 22, 2010

Benarkan Carlo Ancelotti meletak jawatan?

Satu berita sensasi sedang berkumandang di Stamford Bridge ketika ini. Setelah Chelsea mengalami tiga kekalahan dalam empat perlawanan EPL terakhir mereka kepada Liverpool, Sunderland dan Birmingham. Kini terdengar pula khabar angin yang memberitahu Carlo Ancelloti sudah memberi surat perletakkan jawatannya sebagai Pengurus Chelsea.
Wilkins dan Ancelloti sentiasa bekerjasama sebelum dia
disingkirkan 10 hari lalu.
Ini adalah berita kedua yang mengejutkan di Chelsea dalam bulan ini setelah sepuluh hari lepas penolong pengurus Ancelloti, Ray Wilkins dilucutkan jawatanya tanpa sebarang komen didedahkan kepada umum.

Walaubagaimanapun jurucakap Chelsea memberitahu bahawa berita ini adalah tidak benar. Tetapi Ancelloti seperti tidak dapat menyembunyikan perasaan hatinya selepas memberitahu umum dengan kenyataan perbandingannya dengan Sir Alex Furgeson. Dia secara terbuka menyatakan kedudukannya di Chelsea adalah berbeza dengan Sir Alex dimana dia tidak mempunyai kuasa untuk menguruskan pasukan secara total.

"Ia adalah sesuatu yang berbeza kerana (Pengurus Manchester United) Ferguson mempunyai kuasa penuh untuk menguruskan pasukan. Saya hanya Technical Director, noktah, okay?"

Ancelloti menambah "Situasi Wilkins adalah bukan punca kami tewas semasa perlawanan-perlawanan lepas. Kami tewas kerana didalam empat perlawanan lepas, kami hanya menjaringkan 1 gol. Kami harus memperbetulkan keadaan dan meneruskan focus kepada permainan seterusnya seperti perlawanan menentang Birmingham"

"Selalunya kritikan akan kedengaran apabila pasukan tidak menang. Ini adalah tanggungjawab jurulatih dan ia adalah normal. Ini adalah tugas saya. Sekiranya pasukan tidak melakukan kerja yang baik, adalah normal untuk menjalankan tanggungjawab yang lebih. Saya tiada masalah.

Adalah saya bersedia untuk dikritik? Ya saya bersedia. Ini adalah kehidupan jurulatih. Ini adalah saat yang sukar dan saya rasa kami berkebolehan untuk melepasinya".

No comments:

Post a Comment