Friday, September 3, 2010

Siapakah bakal pengurus Aston Villa?

Banyak spekulasi mula terpampang di akhbar-akhbar UK mengenai siapakah yang akan mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh Martin O'Neill ini.

Gerard Houllier
Houllier setakat ini adalah nama terakhir yang dikaitkan dalam senarai calon yang telah ditemuduga oleh pemunya kelab Randy Lerner. Beliau pernah memimpin Liverpool pada 1998-2004 dengan memenangi enam kejuaraan trofi. Nampaknya beliau adalah calon kegemaran Lerner dan mungkin akan memutuskan untuk pengesahan sebelum 13/9 nanti.

Alan Curbishley
Terdapat spekulasi bahawa temuduga bersama Curbishley diadakan di kota London. Beliau adalah bekas pemain Aston Villa dan memenuhi kriteria yang diperlukan oleh Lerner.



Roberto Donadoni
Walaupun Donadoni tidak pernah memimpin mana kelab Inggeris tetapi pengetahuan tentang bolasepak England sangat dalam besar kemungkinan dapat menarik perhatian Lerner. Pernah memimpin Itali selama 2 tahun dan disingkirkan Napoli pada Oktober lalu selepas memimpin Napoli sebanyak 18 perlawanan.



Sven-Goran Eriksson
Mengakui bahawa ada menjalani sidang temuduga dengan Lerner tetapi menolak untuk mendedahkan sebarang kesepakatan antara kedua-duanya. Mungkin tiada keputusan yang baik memihak antara kedua-dua pihak kerana dari segi profile Eriksson adalah yang tertinggi antara semua calon. Sekarang sedang membimbing pasukan Ivory Coast.

Itulah antara barisan-barisan kemungkinan akan menjadi peneraju Aston Villa selepas ini. Selain itu terdapat juga beberapa nama yang pernah dikaitkan dengan kekosongan tersebut antaranya ialah Mark Hughes, David Moyes, Alex McLeish, Ronald Koeman, Gianfranco Zola and Deiso Maradona.

No comments:

Post a Comment